Talousarvioesitykset ei koskaan ole helppoja. Tällä kertaa tilanne on aivan poikkeuksellinen.
Olen vaikuttanut sivistyslautakunnassa varajäsenenä ja jäsenenä vuodesta 2013 saakka. Tuona aikana on tehty isoja rakenteellisia muutoksia. Päiväkotien määrä on laskenut 40 Lahden ja siihen kuntaliitoksessa lisättyjen Nastolan päiväkotien määrästä 29:ään. Samaan aikaan kun varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten määrä on kasvanut ja perhepäivähoidon radikaalisti laskenut. Ilta-, viikonloppu- ja vuorohoidot on keskitetty. Olemme yhdistäneet ja lakkauttaneet lukuisia kouluja samalla kun vanhojen tilalle on rakennettu uusia tilankäytöltään tehokkaampia kouluja ja monitoimitaloja. Lukioita on jäljellä kaksi ja nuorisotilatkin ovat käyneet vähiin. Verkko on niin sanoakseni mintissä.
Muut kulut ovatkin sitten suoraan opetusta, kasvatusta ja lasten ja nuorten tukea. niistäkin on niistetty. Tilamuutokset ja koulujen yhdistämiset ovat tilakustannusten lisäksi mahdollistaneet optimaaliset ryhmäkoot ja niukan hallinnon. Tällä on ollut vaikutusta perheiden arkeen. Koulumatkat ovat pidentyneet, yksiköt kasvaneet. Päivähoitopaikkaa ei välttämättä saa kävelymatkan päästä, joskus jopa toiselta puolen kaupunkia.
Muutoksia on tehty, jotta palvelut ja niiden laatu saadaan turvattua. Noh. Kun nyt katson TA-esitystä alan epäillä, että olemme tehneet ison virheen. Koska leikkauslistat vain paisuvat vuosi vuodelta.
Tiistaina lautakunta siis päättää esityksestään 2023 talousarvioksi. Samassa koukouksessa se päättää historiallisesta 6,5 miljoonan euron lisätalousarviosta kuluvalle vuodelle. Yli meni, vaikka kuluvana vuonna on vähennetty 30 ohjaajan ja 4 opettajan henkilötyövuodet, mikä on vaikuttanut merkittävästi oppimisen tuen edellytyksiin. Tuo ylitys vie pohjan tulevan vuoden talousarviolta jo ennen esitystä, sillä sitä ei ole huomioitu esityksessä. Sivistystä alibudjetoidaan nyt samaan tapaan kun sotea ennen.
Ilmankin tuon ylityksen huomioimista kaupunginhallituksen antamaan raamiin viranhaltijoiden valmistelema esitys on absurdi. Se sisältää 2,4M€ leikkauksen perusopetukseen. Koska lakkautettavaa ei enää ole, se tarkoittaa 40 avustajan ja 18 opettajan htv:tä. Käytännössä merkittävää vähennystä jakotunteihin, mahdollisuuteen eriyttää, antaa tukiopetusta ja yksilöllistä tukea. Siis sitä tukea, jota laki edellyttää antamaan etupainotteisesti. Perheiden ja opettajien viesti on koko ajan ollut, ettei tukea saa ja ryhmäkoot eivät mahdollista edes sen tarpeen huomaamista.Varhaiskasvatuksesta leikataan noin 1,6 M€. Taas vähennetään kaupungin omia hoitopaikkoja. Kun lakisääteinen palvelu on pakko tarjota, niin palvelusetelikuluissahan tämä taas näkyy. Ja siinä, ettei paikkaa saa läheltä eikä julkiselta, vaikka haluaisi. Perheiden arki vaikeutuu ja varhaiskasvatuksen henkilöstö venyy taas lisää.
Ns ”lumo-säästön” lisäksi on myös lakimuutoksista johtuvia palvelusetelikuluja joita ei ole raamissa humioitu, noin 0,53M€ edestä plus kompensaatioita yksityiselle maksujen alennuksista.
Lukioissa olisi tarve oppimisen tuelle. Mutta senpä sijaan esityksessä on 400 000 euron leikkaus kursseihin, koska ei lukiossa ole vuokrien lisäksi oikein mitään muuta. Menneinä vuosina tämä tehtiin. Sen seurauksena kulut kasvoivat, koska yhä useampi ei valmistunutkaan kolmessa vuodessa ja opettajat hyytyivät ylisuurien ryhmien alle. Asia korjattiin ja nyt mennään kiikun kaakun, ei leveästi.
Kaiken nuorten mielenterveyteen, työllisyyteen ja päihteidenkäyttöön liittyvän huolipuheen keskellä raami pakottaa leikkaamaan 200 lapsen ja nuoren harrastuksesta sekä 80 nuoren tuesta. Niiden nuorten, jotka todella tukea tarvitsevat. Ovat sitten varmaan vähän kalliimman palvelun piirissä kohta kadun kautta. (vaikutus 131 000€)
Wellamo-opiston maksuja pitäisi nostaa jo toisena perättäisenä vuotena, vaikka kipukynnys jo löytyi. (vaikutus 89 000€)
Olen istunut vuosien varrella lukuisia iltoja kymmenen talousarviokokouksen alla etsimässä vaihtoehtoja. Osaa on kokeiltu, osa todettu isoiksi virheiksi. Voi kuulostaa helpolta leikata ”ostopalveluista”. Se kuitenkin tarkoittaa siisteyden ja turvallisuuden tasoa, koulukuljetuksia ja aterioiden laatua. Ostopalvelupottiin kuuluu myös esimerkiksi kuluvan vuoden ylityksen yksi aiheuttaja; kasvaneet kotikuntakorvaukset. Niitä maksetaan Lahden ulkopuolelle sijoitetuista lahtelaisista lapsista. Sen summan en halua kasvavan. Siksi vietän unettomia öitä. En voi katsoa päättäjänä silmiin, jos hyväksyn nämä luvut. En usko, että lautakunta tulee äänestämättä niitä hyväksymään ja varmasti osan leikkauksista perumme yksimieleisesti.
Pahoin kuitenkin pelkään, että vaalien alusaika aiheuttaa joissain päättäjissä pakottavaa tarvetta näyttää, että on pokkaa tehdä rajuja päätöksiä. Toivon, ettei kovan jätkän henkseleitä paukutella lasten ja nuorten tulevaisuuden kustannuksella.
Lautakunta päättää esityksestään tiistaina. Sen jälkeen kaupunginjohtaja tekee palvelualueiden esityksiin perehdyttyään oman esityksensä 18.10. kaupunginhallitus 7.-8.11. ja viimein valtuusto 28.11.2022.Sivistyslautakunnan 13.9.2022 lista: https://lahti-prod.oncloudos.com//cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2022498