Arvoisa valtuusto, puheenjohtaja, viranhaltijat ja muut seuraajat.
Tämä on yhdeksäs talousarviokokous, jossa joudun puolustamaan kaupunkilaisten hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta tukevia palveluita palvelutason leikkauksilta.
Kuulun ikäluokkaan, jonka tulevaisuudelta 90-luvun lama katkaisi siivet. Me ja nuoremmat olemme kuulleet 90-luvulta saakka, osa siis koko ikänsä, ettei tulevaisuuteemme ole varaa. Leikata täytyy vaikka pahoinvointi kasvaa. Vaikka meistä osa selvisi aikuisuuteen ”tuottavina yksiköinä”, siirrämme hoitamattomia mielenterveysongelmiamme ja näköalattomuuttamme lapsiimme. Voimatonta vaihtoehdottomuutta, vuosi toisensa perään. Samalla eriarvoisuus on kasvanut ja periytyvä pahoinvointi seuraa kintereillä jo neljännelle vuosikymmenelle. Vuosittaiset leikkaukset eivät ole luoneet onnelaa saati tasapainoa talouteen.
Tulee mieleen kysyä, onko valittu linja ollut oikea? Kannattaako jatkaa?
Laman nuorena on helppo samaistua koronalapseen ja hänen tulevaisuuteensa. Ikään kuin ilmastokriisissä ei olisi tarpeeksi. Nyt koronakriisin myötä meillä on nuoria, jotka katosivat tutkasta tyystin. Koulutiensä aloittavia, jotka eivät saaneetkaan osallistua esiopetukseen ja lapsia, joiden oppimisen tai tunne-elämän haasteet jäivät ammattilaisilta huomaamatta. Meillä on hoitamattomia mielenterveysongelmia ja kasvanutta yksinäisyyden kokemusta.
Uusi sukupolvi kasvaa taas ilmapiirissä, jossa perikato on kulman takana ja unelmille ei ole tilaa. Ilmastokriisiä emme voi valoisaksi kääntää, mutta siihen, onko nuorilla keinoja käsitellä yhteiskunnan isoja murroksi, todellinen, tasa-arvoinen mahdollisuus opiskella, voida hyvin ja synnyttää tulevaisuudessa itse hyvinvointia, voimme vaikuttaa.
Hyvät valtuutetut, tällä talousarviolla ei luoda edellytyksiä valoisalle tulevaisuudelle eikä lahtelaisten hyvinvoinnille.
Tällä talousarviolla petämme lupaukset kriittisellä hetkellä.
***
Lahden tasapainoisen talouden ongelma eivät ole liian hyvät palvelut, vaan vuosikymmeniä perässä seurannut pahoinvointi ja työttömyys, alhainen koulutus- ja tulotaso sekä mielenterveys- ja päihdeongelmat. Näitä ei korjata leikkaamalla.
Me haluamme saada Lahden talouden tasapainoon ja lahtelaisille valoisan tulevaisuuden ja hyvän arjen. Siksi me emme voi hyväksyä palveluita ja hyvinvointia leikkaavaa talousarviota.
Nyt pitäisi investoida siihen, että koronavuosien hyvinvointi- ja oppimisvajeet korjataan.
Vaikka lautakunta teki lisäyksiä suhteessa viranhaltijoiden raamiin valmisteltuihin esityksiin nähden ja ne lisäykset nyt kaupunginhallituksen esityksessä lukiokoulutuksen, perusopetuksen osalta ovatkin, ei tämä budjetti sisällä mitään parannusta palvelutasoon.
Talousarvio sisältää vaikutuksiltaan mittavat leikkaukset liikuntaan, kulttuuriin ja vapaaseen sivistystyöhön; nämäkin vaikuttavat suoraan myös lasten ja nuorten osallisuuteen sekä fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin siinä missä kaikkien kaupunkilaisten.
***
Syksyllä olemme saaneet lukea, kuinka opetusalaa, erityisesti varhaiskasvatusopettajien osalta, uhkaa joukkopako alalta. Meillä ei olisi varaa enää kasvattaa henkilöstön kuormaa. Silti varhaiskasvatuksen osalta talousarvio on karu: Koska talousarvio perustuu kuluvan vuoden talousarvioon, ei toteumaan palvelusta puuttuu vähintäänkin 1,4 M€, jota ei vuolla ilman merkittäviä vaikutuksia palveluun.
Viime kuussa valtuusto antoi kolmen miljoonan lisätalousarvion kasvaneisiin varhaiskasvatuksen palvelusetelikuluihin, eikä tätä ole huomioita talousarviossa. Oikeiston talousvastuuta kuvaa oivallisesti se, kun keskustelemme muutamien satasten lisäämisestä koko palvelualueen käyttöön, on huuto talousvastuusta kova. Mutta kun rahaa lisätään yhden palvelun yhteen järjestämisen tapaan, on piikki auki ja kulut saavat kasvaa loputtomasti, ilman positiivista vaikutusta kaupunkilaisten arkeen. Siihen kulukasvuun tämä talousarvio taas johtaa.
Arvoisa valtuusto, lapset eivät yht´´’äkkiä katoa.
Jos tämä esitys toteutuu, säästetään jälleen omasta palvelusta, jolloin kaupunkilaiset joutuvat taas yhä enemmän turvautumaan kaupungille kalliiseen palveluseteliin, koska kaupungin paikkaa ei voida omalta alueelta tarjota. Joko lisäämme nyt talousarviosta ainakin puuttuvan 1,4 M€ , tai vuoden päästä jälleen paljon enemmän. Varhaiskasvatus on lakisääteinen, ja – onneksi sentään -jonkin verran säännelty, palvelu, joka on joka tapauksessa tarjottava perheille tavalla tai toisella.
Loputtomat säästöt jo kuormittuneiden työntekijöiden selkänahasta eivät helpota rekrytointihaasteita.
Varhaiskasvatuksen saatavuuden ja sen hyvän laadun, pitäisi olla meille kärkitavoite, jotta lapset saavat ajoissa tuen kasvulleen ja oppijuudelleen.
***
Lumo-ohjelman säästöt tekevät selvää kulttuuripalveluistamme. Leikkaukset pitää tehdä avoimesti osana raamivalmistelua ja päättäjien ottaa täysi vastuu päätöksistään ja tehdä päätökset strategian ja valitsevan tilanteen mukaan. Lumo-ohjelma estää ratkaisemasta ongelmia. Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulemme esittämään Lumo-ohjelman hylkäämistä.
***
Koska säästövelvoitteet eivät ole linjassa strategian kanssa, on, onneksi jätetty Lumo-säästöt tekemättä, mutta sen sijaan Teatterin, orkesterin, museoiden, kulttuuripalveluiden toimintaedellytykset on niillä romutettu.
Vaikka valtionosuudet pelastavat ensi vuonna teatterin ja orkesterin, eivät nekään kestä enää vuoden 2023 leikkauksia. Museo pelastuu sullomalla henkilökunta epäinhimillisen ahtaisiin tiloihin ja etätöihin. Ensi vuonna tätä konstia ei enää ole. Kulttuuri- ja liikuntapalveluiden vastuualueen osalta tilanne on jo nyt kestämätön.
Kulttuuripalveluiden pienestä määrärahasta tuetaan kolmannen sektorin kulttuuripalveluita, joita ilman kaupunki olisi täysin toisenlainen: Teatteri Vanha Juko, Kauno ry ja sen galleria Uusi Kipinä, Runomaraton, PHEK ja Kino Iiris, Superteatteri ja pitkä lista pieniä ja keskisuuria tapahtumia ja toimijoita, jotka taloudellisesti toimivat veitsenterällä niukkuudessa. Niin ikään sieltä kustannetaan vuosia kaventuneet taiteilijoiden työn ostot vanhusten ja vammaisten asumisyksiköihin sekä päiväkoteihin. Siitä rahasta tehdään kausittaiset kaupunkilaisille tärkeät tapahtumat kuten talvikarnevaalit ja paljon muuta arvokasta toimintaa, joka ei ilmeisesti meille päättäjille ole joko tuttua tai arvokasta. Näiden tukemiseen velvoittaa kuntien kulttuuritoimintalaki. Ilman kaupungin tukea, näitä palveluita varten ei saada myöskään valtion tai säätiöiden rahoitusta. Ilman perustoiminnan rahoitusta ja omavastuuosuuksia, ei heru näitä muistakaan avustuksia ja hankerahoituksia, joilla on suuri merkitys alueen työllisyydelle ja palvelutarjonnalle.
***
Arvoisa puheenjohtaja, meille jokaisen lahtelaisen hyvä, merkityksellinen arki ja usko tulevaisuuteen on tärkeää, siksi
teemme yksityiskohtaisessa käsittelyssä seuraavat esitykset.
Esitämme siis 1,4 miljoonan lisäystä varhaiskasvatuskuluihin
82 000 euron lisäystä liikunta- ja kulttuuripalveluihin kulttuuripalveluille
sekä Lumo-ohjelman hylkäämistä. Ja tulemme tukemaan vihreiden esityksiä liikunnan, Wellamo-opiston sekä kirjaston kohdalla.